دوره 19، شماره 2 - ( دوره نوزدهم، شماره دوم ، تابستان 1404 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasseri Akbar S, Kordmirza Nikoozadeh E, Moghanloo M, Alibakhshi S Z, Rafiepoor A. Comparisson of the therapeutic Intervention effects of Acceptance and Commitment Therapy and Mindfulness on the Biological, Psychological and Social Indicators of Women Aged 35 to 65 with Human Papillomavirus. Research in psychological health 2025; 19 (2)
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4622-fa.html
ناصری اکبر شیدا، کرد نیکوزاده عزت الله، مغانلو مهناز، علی بخشی سیده زهرا، رفیعی پور امین. مقایسه اثربخشی مداخله های درمانی پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی بر شاخص های زیستی، روانی و اجتماعی زنان 35 تا 65 سال مبتلا به ویروس پاپیلوم انسانی. پژوهش در سلامت روانشناختی. 1404; 19 (2)

URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4622-fa.html


1- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، rafiepouramin@gmail.comm
چکیده:   (881 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی مداخله های پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی بر شاخص های زیستی، روانی و اجتماعی زنان مبتلا به ویروس پاپیلوم انسانی بود. این مطالعه به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان بیمار دارای ویروس پاپیلومای انسانی بوده که در دبی ساکن و به کلینیک بیماری‌های رفتاری الشفا مراجعه داشتند. نمونه آماری به حجم 45 نفر، به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی ساده در سه گروه ( 15 نفر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد ، 15 نفر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی و 15 نفر گروه گواه) گمارده شدند. سپس آزمودنی های دو گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی قرار گرفتند.  ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های داس -21 (1993)،  پذیرش اجتماعی مارلو و کراون (1996) بود که قبل، بعد و دو ماه بعد از مداخله توسط هر سه گروه تکمیل شد. نتایج نشان داد، تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمرات پس آزمون و در نظر گرفتن اثر زمان در متغیرهای میانگین ویروس (001/0>P ، 695/222=F، 888/0=2 η )، افسردگی (001/0>P ، 146/562=F،953/0=2 η )، اضطراب (001/0>P ، 843/88=F،760/0=2 η )، استرس (001/0>P ، 704/405=F،953/0=2 η ) و پذیرش اجتماعی (001/0>P ، 820/9=F،260/0=2 η )، وجود دارد. نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش نشان داد هر دو روش مداخله آموزشی در زنان موثر بوده است.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1404/3/20 | پذیرش: 1404/6/31 | انتشار: 1404/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb