هدف اصلیپژوهش، شناساییو اعتبارسنجی ویژگیهای معلم اثربخش در دوره ابتدایی میباشد.در بخش اول از روش کیو استفاده شد،جامعه آماری در این بخش کلیه اساتید علومتربیتیدانشگاههای تهران بوده(349=N) که20نفر بهصورت هدفمندوگلولهبرفی انتخابگردید.ابزار گردآوری دادهها، نمودار کیو میباشد که روایی آن با بررسی40سند و نظرات3 نفر از اساتید دانشگاهی مورد تائید قرار گرفت و به روش آزمون مجدد، پایایی آن نیز84/0 بهدست آمد.بخش دوم مبتنی بر تحلیل عاملی اکتشافی بوده که جامعهی آماری آن کلیه اساتید علومتربیتی دانشگاههای تهران،اعضای انجمن مطالعات برنامهدرسی و گروههای آموزشی دوره ابتدایی تهران میباشد(987=N) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 325 نفرانتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها،پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوایی آن مورد تائید 3 نفر از صاحبنظران قرارگرفت و پایایی آن(96/0=α) بدست آمد.عمده نتایج بیانگر شناسایی65ویژگی بوده که در7 بعد ویژگیهای شخصیتی،تربیت دینی-اخلاقی،کاراندیشی، صلاحیت و شایستگیها،تدریس مؤثر،مدیریت کارآمدکلاس و نظارت و ارزشیابیدستهبندیگردید.7بعد مذکور اعتبارداشته ولی از بین65 ویژگی، 5ویژگی از اعتبار لازم برخوردار نبوده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |