Volume 24, Issue 75 (12-2024)                   jgs 2024, 24(75): 40-55 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kameli M. (2024). An Evaluation of Qualitative Criteria of Subway Station According to Audience-Based Criticism. jgs. 24(75), 40-55. doi:10.61186/jgs.24.75.14
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4006-en.html
assistant professor, Shahid Rajaee Teacher Training University, tehran lavizan , kameli@live.com
Abstract:   (3375 Views)
Inland traffic has become a growing phenomenon for today's civilized society, which in addition to the movement of passengers, the desirable feature of the stations should be used. Due to the high volume of users of the subway and the long-term stops of passengers, stations have become an effective venue for urban daily activities. Considering the growing trend of metro expansion in Tehran metropolis and the increasing need for it, special attention is paid to the quality of the environment of stations The metro should be considered as a metropolitan environment for the social interactions of citizens. The purpose of this paper is to investigate and evaluate physical, functional and psychological criteria in the design of metro stations and the effect of these components on the quality of stations from the viewpoint of metro users and also provide a solution to improve the quality of space stations. The research method is descriptive-analytic research based on the survey and interview technique, questionnaire, and observation were used. The data obtained from the field method are quantitative and qualitative data. Qualitative data is the result of observation in the place or photographs and quantitative data obtained from the questionnaire and analyzed by SPSS software.
Full-Text [PDF 896 kb]   (479 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Geography and Urban Planning

References
1. افشار نادری، کامران. (1389). معماری روی زمین و زیرزمین، مجله معمار، 61(2)، 8-12.
2. باقری، حسین و حمزه¬نژاد، مهدی (1394)، ارتقا هویت ورودی ایستگاه‌های مترو شهر تهران با بهره‌گیری از نشانه‌شناسی فرهنگی، فصلنامه هویت شهر، 9(22)، 63-74.
3. پاكزاد، جهانشاه. (1393). مباني نظري و فرآيند طراحي شهري، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری ، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، تهران.
4. تيبالدز، فرانسیس. (1396). شهرسازي شهروندگرا، ترجمه محمد احمدی نژاد، نشر خاک، اصفهان.
5. جهانشاه لو، لعلا و امینی، الهام. (1385). برنامه‌ریزی شهری و نقش آن در دست‌یابی به حمل‌ونقل پایدار شهری. هفتمین کنفرانس حمل‌ونقل ایران، تهران.
6. حافظ نیا، محمدرضا. (1399). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران.
7. خلیقی، نینا؛ پورجعفر، محمدرضا؛ بمانیان، محمدرضا. (1391). سنجش ابعاد اجتماعی فضای جمعی ایستگاه¬های پایانه‌ای مترو ، نمونه موردی: ایستگاه پایانه‌ای مترو شهید سلطانی کرج، نشریه هنرهای زیبا (معماری و شهرسازی)، 17(3)، 17-28.
8. خلیلیان، شاهین؛ البرزی، فریبا؛ سهیلی، جمال‌الدین. (1400) تحلیل تناسبات فضایی، فضاهای سبز، دسترسی و سرپوشیده شهرک‌های مسکونی بر مؤلفه کارایی کیفیت محیط با رویکرد منطق فازی (مطالعه موردی: ناحیه ششم منطقه پنج تهران). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۲): ۲۹۹-۳۱۷
9. سلحشور، نیما؛ منیری، جاوید. (1389). مطالعات و طراحی خطوط قطار شهری، مجله معمار، 61(2)، 51-60.
10. صالحی نیا، مجید؛ معماریان، غلامحسین. (1388). اجتماع‌پذیری فضای معماری، نشریه علمی پژوهشی هنرهای زیبا (معماری و شهرسازی)،40(3)، 5-12.
11. عباس زادگان، مصطفی و رضازاده، راضیه و دیگران. (1389). ارائه مدلی پیش¬بینی کننده از میزان رضایت از سفر با مترو، نشریه هویت شهر،4(6)، 75-86.
12. فروم، اریک. (1398). جامعه سالم، ترجمه اکبر تبریزی ، انتشارات بهجت، تهران.
13. قمری، حسام؛ مردمی، کریم. (1391). سنجش اولویت عوامل تأثیرگذار در معماری ایستگاه‌های مترو بر رضایتمندی کاربران؛ مطالعه موردی: ایستگاه‌های خطوط 1 و 2 متروی تهران، مجله مدیریت شهری، 30(10)، 39-52.
14. قمری، حسام؛ مردمی، کریم. (1390). الزامات معماری تأثیرگذار در اجتماع‌پذیری فضای ایستگاه‌های مترو، مجله مدیریت شهری، 27(9)، 31-40.
15. کاملی، محسن؛ عظمتی، حمیدرضا. (1400) بررسی میزان ارتباط حس تعلق به مکان و سطح امنیت اجتماعی شهروندان -مطالعه موردی: شهر قم. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۱): ۲۴۱-۲۵۸
16. کاملی، محسن؛ مطوف، شریف؛ حسینی، سیدباقر (1395) الزامات معمارانه پدافند غیرعامل در طراحی ایستگاه‌های مترو با استفاده از تکنیک دلفی، نشریه تونل و فضاهای زیرزمینی، 5(2)، 81-91.
17. لنگ، جان. (1399). آفرينش نظريه معماري، نقش علوم رفتاری در محیط، ترجمه علیرضا عینی فر ، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
18. محمدی خبازان، سهند. (1398). طراحي ايستگاه مترو به‌عنوان یک فضاي شهري جديد، نمونه موردي: ايستگاه تئاتر شهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه شهرسازي، دانشكده هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران.
19. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، (1399) گزارش عملکرد معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران در سال 1398، شهرداری تهران.
20. Becker B. j., (2018). Handbook of Applied Multivariable Statistics and Mathematical Modeling, San Diego: Academic Press.
21. Bertolini, L. & T. Spit (1998), Cities On Rails: The Redevelopment Of Railway Station Areas,London, E & Fn Spon.
22. Camagni, R. & Salone, C (1993), Network urban structure in northern Italy: elements for theoretical framework,Urban Studies,30)6(, 1053-1064. [DOI:10.1080/00420989320080941]
23. Dusmisevic,Sanja & Sariyildiz, Sevil(2001);A systematic quality assessment of underground space-public transport station.Cities, 18(1):13-23. [DOI:10.1016/S0264-2751(00)00050-0]
24. Kandee, S, (2004),Intermodal Concept in Railway Station Design,Bangkok university knowledge center,Academic Review Journal, 3(1),1-9.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)