Volume 24, Issue 73 (6-2024)                   jgs 2024, 24(73): 26-46 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaveh A, Karimian Bostani M, Miri G R. (2024). The role of integrated management in the realization of intelligent transportation (Case study: Zahedan city). jgs. 24(73), 26-46. doi:10.61186/jgs.24.73.26
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4020-en.html
1- Islamic Azad University, Zahedan Branch, Geography and Urban Planning, Islamic Azad University, Zahedan Branch , toorajkaveh65@gmail.com
2- Islamic Azad University, Zahedan Branch, Geography and Urban Planning, Islamic Azad University, Zahedan Branch
Abstract:   (3301 Views)

Along with the development of cities and increasing population, many challenges have been created, the most important of which is urban transportation. The inability of traditional urban management to address this challenge has led to some approaches, including intelligent transportation. Adopting and implementing such an approach in metropolitan areas requires a change in management approach, of which integrated urban management is known as the most important. The purpose of this study is to investigate the status of integrated urban management and then its impact on the realization of intelligent transportation in the city of Zahedan. The research method is descriptive-analytical and based on data collection in the field through a questionnaire. The validity of the instrument and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha greater than 0.70. The statistical population of the study is urban experts in Zahedan. The sample size was set at 100 people. The result of the one-sample t-test shows that the variables of integrated urban management are significant at the level of less than 0.05. From the statistical point of view, the 7 variables of good governance, synergy, unity of urban command, context, interaction, organizational structure, and systemic perspective are not in a good situation and these conditions have caused the integrated urban management index in Zahedan to not have favorable conditions. Also, the significance of the test shows that the 5 variables of intelligent transportation, namely intelligent monitoring, intelligent payment, intelligent violation registration, intelligent information, and mechanized fleet management are significant at the level of less than 0.05. Significantly, it indicates the unfavorable situation of the intelligent transportation index in Zahedan. Regression showed that integrated urban management variables can be more than 68% effective in the realization of intelligent transportation and 32% are dependent on other factors. The variable of good governance with 12% and then the systemic perspective with 11%, has the greatest impact in this regard.

Keywords: integrated management, intelligent transportation, Zahedan city.
Full-Text [PDF 911 kb]   (820 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Geography and Urban Planning

References
1. ابدالی، افشار؛ ذبیحی، حسین؛ ماجدی، حمید.(1398). تبيين چارچوب مفهومي حکمروايي خوب شهري مبتني بر مديريت يکپارچه شهري (نمونه موردي: کلان‌شهر تهران)، نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 12(1): 293-309.
2. ابراهیم‌زاده، حسين؛ رخشاني نسب، حميدرضا؛ سرگلزايي جوان، طيبه، (1397)، سنجش پراکندگي- فشردگي شهر زاهدان طي دوره زماني 1390-1335، نشریه آمايش محيط،11(42): 213-235.
3. احدی، محمدرضا؛ علیجانی خسرقی، حسین.(1392). ارزیابی و انتخاب سامانه حمل‌ونقل پایدار، مطالعات مدیریت ترافیک،28(1): 1-18.
4. احمدی، توحید؛ فنی، زهره؛ رضویان، محمدتقی؛ توکلی نیا، جمیله.(1398). مدل ترکیبی اولویت‌بندی استراتژی‌های حمل‌ونقل هوشمند مورد پژوهی: کلان‌شهر تبریز، نشریه علمی جغرافیا و برنامه‌ریزی، 23 (67): 25-44.
5. امانپور، سعید؛ علیزاده، هادی.(1393). سنجش و شناسایی شاخص‌های پایداری اجتماعی حمل‌ونقل شهری در شهر اهواز، جغرافیا و توسعه فضای شهری، 1(2): 103-115.
6. آقامیری، سیدرضا؛ حسین زاده، مسلم؛ صداقت، مهدی.(1386). نظام اطلاعات مدیریت شهری بررسی موردی: سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) شهر بابلسر. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 7(5): 215-240.
7. بدیعی، اقدس؛ حاجیان، حوریا؛ غضنفری، مهدی.(1398). ارائه مدل جدید جهت بکارگیری تاکسی های هوشمند در کلان شهر تهران در راستای سازماندهی حمل‌ونقل عمومی: رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، پژوهشنامه حمل‌ونقل، 16(2): 31-54.
8. برادران، وحید.(1389). بررسی عوامل مؤثر بر زمان سفر در سیستم حمل‌ونقل عمومی و پیش‌بینی زمان سفر مورد کاوی: سیستم اتوبوس‌رانی شهر تهران، پژوهشنامه حمل‌ونقل، 7(1): 23-39.
9. پرستش، مریم؛ خدام حسینی، علی.(1397). شاخص‌های کلیدی در شهرهای هوشمند به همراه روش اندازه‌گیری آن‌ها، تهران: نشر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران.
10. جعفري، عباس.(1379). دايرة‌المعارف جغرافيايي ايران، تهران: نشر گیتاشناسی.
11. حاتمی افشار؛ ساسان پور فرزانه؛ زیپارو، آلبرتو، سلیمانی محمد. (1400). شهر هوشمند پایدار: مفاهیم، ابعاد و شاخص‌ها. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۰): 315-339.
12. حسن‌زاده، محمدرضا؛ جوادیان، رضا؛ چگینی، داوود. (1398). بررسي اثربخشي شناسگرهاي هوشمند بر مديريت و نظم دهي حمل‌ونقل، مطالعات پژوهشی راهور، 8(30): 61-84.
13. ذوقدار، پریسا؛ شبانی، امیرحسین. (1397). ارزیابی الگوی رفتاری شهروندان در ایستگاه‌های هوشمند حمل‌ونقل شهری (نمونه موردی ایستگاه هوشمند شهید خرازی شاهین‌شهر)، معماری شناسی، 1(5): 1-9.
14. فرجی دارابخانی، محمد؛ شیخیان، هیبت اله.(1399). بررسی مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل و تأثیر آن بر ترافیک شهری: نمونه موردی باغملک، ششمین همایش ملی جغرافیا و محیط‌زیست، شیروان.
15. کاووسی الهه؛ محمدی جمال.(1400). تحرک و جابجایی هوشمند و پایداری اجتماعی: ارزیابی روابط متقابل (مطالعه موردی: شهر شیراز). تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۱): ۲۷۹-۲۹۴.
16. ماه پور، علیرضا؛ شاه ابراهیمی، ابراهیم؛ قرائتی ثانی، پرهام. (1398). بررسی اثرات اجتماعی هوشمندسازی حمل‌ونقل بر مدیریت ترافیک، پژوهشنامه حمل‌ونقل، 16(4): 35-44.
17. مرکز آمار ایران.(1395). سرشماری نفوس و مسکن 1395، تهران: نشر مرکز آمار ایران.
18. معتمدی محمد؛ رسولی سیدحسن؛ نصیری محمد.(1398). ارزیابی میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری، مطالعه موردی: شهر فاروج. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، ۱۹ (۵۵) 99-116.
19. موسویان، سیدابوالحسن.(1393). تأثیر مدیریت حمل‌ونقل در مدیریت یکپارچه کشور، دومین همایش تخصصی مدیریت شهری ایران، تهران.
20. مهدی زاده، محمد؛ آیتی، اسماعیل؛ هاشمیان بجنورد، ناهید؛ خورشیدی، علیرضا. (1389). ارائه مدل برای مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل و ترافیک شهری در ¬کلان‌شهرهای ¬ایران (مدیریت حمل‌ونقل)، پژوهش‌های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، 5(3): 418-443.
21. مهماندار، محمدرضا؛ آریانا، محمد؛ خلیلی، احسان؛ مبادری، توفیق.(1397). شناسایی و ارزیابی مؤلفه‌های سیستم حمل‌ونقل هوشمند با رویکرد پدافند غیرعامل، شهر ایمن،1(3): 1-10.
22. میر مسعودی، سید پویا؛ منصوری ارمکی، رضا. (1397). بررسی راهکارهای تحقق مدیریت یکپارچه شهری در شهر تهران، مطالعات مدیریت شهری، 10(34): 45-60.
23. یوسف زاده فرد، میکائیل؛ اسکندانی، آرمان.(1388). حمل‌ونقل هوشمند و سیستم‌های مدرن کنترلی، اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده‌ای و ریلی، زنجان.
24. خبرگزاری ایمنا، (1398)، هوشمندسازی شهر زاهدان، 16 آذر
25. Chakrabarty, B. K. (2001). Urban management: Concepts, principles, techniques and education, Cities Journal,18(5): 331-345. https://doi.org/10.1016/S0264-2751(01)00026-9 [DOI:10.1016/S0264-2751(01)00026-9.]
26. Chen, Y., Ardila-Gomez, A., Frame, G.(2017). Achieving energy savings by intelligent transportation systems investments in the context of smart cities, Journal of Transportation Research Part D: Transport and Environment, 54(2):381-396. https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.06.008 [DOI:10.1016/j.trd.2017.06.008.]
27. Dey, K., Fries, R., Ahmed, S.(2018). Future of Transportation Cyber-Physical Systems - Smart Cities/Regions, Journal of Transportation Cyber-Physical Systems,45(3): 267-307. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-814295-0.00011-3 [DOI:10.1016/B978-0-12-814295-0.00011-3.]
28. Gonzalez, R.Al., Ferro, R. E., Liberona, D.(2019). Government and governance in ntelligent cities, smart transportation study case in Bogotá Colombia, Journal of Ain Shams Engineering , 11(1):25-34. https://doi.org/10.1016/j.asej.2019.05.002 [DOI:10.1016/j.asej.2019.05.002.]
29. Karami, Z., Kashef, R.(2020). Smart transportation planning: Data, models, and algorithms, Journal of Transportation Engineering, 2(4): 1-8. https://doi.org/10.1016/j.treng.2020.100013 [DOI:10.1016/j.treng.2020.100013.]
30. Masek, p., Masek,J., Frantik, P, Fujdiak, R., Misurec, J.(2016). A Harmonized Perspective on Transportation Management in Smart Cities: The Novel IoT-Driven Environment for Road Traffic Modeling, Journal of Sensors,16:1-23. https://doi.org/10.3390/s16111872 [DOI:10.3390/s16111872.] [PMID] []
31. Mosannenzadeh, F. Vettoratob. D..(2014). Defining smart city: Aconcepttual frame work based on key word analaysis. Journal of Land Use, Mobility and Environment,4(2), 45-58. [DOI:10.6092/1970-9870/2523.]
32. Naik, B., Kumar, P., Majhi, S.(2019).Smart public transportation network expansion and its interaction with the grid, International Journal of Electrical Power & Energy Systems, 105(2):365-380. https://doi.org/10.1016/j.ijepes.2018.08.009 [DOI:10.1016/j.ijepes.2018.08.009.]
33. Saharan, S., Bawa, S., Kumar, N.(2020). Dynamic pricing techniques for Intelligent Transportation System in smart cities: A systematic review, Journal of Computer Communications, 150(1): 603-625. https://doi.org/10.1016/j.comcom.2019.12.003 [DOI:10.1016/j.comcom.2019.12.003.]
34. Yan, J., Liu, J., Tseng, F-M.(2020). An evaluation system based on the self-organizing system framework of smart cities: A case study of smart transportation systems in China, Journal of Technological Forecasting and Social Change, 153(1):119-132. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.07.009 [DOI:10.1016/j.techfore.2018.07.009.]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)