دوره 25، شماره 77 - ( 4-1404 )                   جلد 25 شماره 77 صفحات 0دوره0فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehi S K, Nabizadeh H, anjem shoa A. (2025). Analysis of the attractiveness of tourist destinations in Tehran. jgs. 25(77), doi:10.61186/jgs.25.77.10
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4122-fa.html
صالحی سید کمیل، نبی زاده حبیبه، انجم شعاع امینه. تحلیل جذابیت مقاصد گردشگری شهر تهران تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی 1404; 25 (77) 10.61186/jgs.25.77.10

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4122-fa.html


1- دکتری شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران، دانشگاه علم و صنعت
2- دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران، دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
3- گروه معماری، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.، گروه معماری، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. ، Aida.andjomshoaa@gmail.com
چکیده:   (6439 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر افزایش جذابیت مقاصد گردشگری در شهر تهران می­باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری داده­ ها پرسش­نامه و مصاحبه می­باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری می­باشد که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه­گیری تصادفی ساده، 210 کارشناس حوزه گردشگری به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های توصیفی و آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد. نتایج  پژوهش گویای آن است که از بین 210 فعال در حوزه گردشگری شهر تهران، 91 نفر، معادل 43/3 درصد باور داشتند که جذابیت مقاصد گردشگری شهر تهران در سطح بالا، 29 درصد باور داشتند که سطح جذابیت در سطح مناسب و تنها 27 درصد معتقد بودند که سطح جذابیت مقاصد گردشگری شهر تهران در سطح پایینی قرار دارد. نتایج در زمینه عوامل موثر بر افزایش جذابیت مقاصد با توجه به توسعه گردشگری نیز نشان داد که از بین 4 عامل در نظر گرفته شده، به ترتیب عوامل 1) فرصت­های تجاری نوآورانه با ضریب تاثیر (0/613)، 2) دارایی های طبیعی/ فرهنگی و تاریخی شهر با ضریب تاثیر (0/577)، 3) توسعه زیرساخت­های گردشگری با ضریب تاثیر (0/497) و 4) عامل توسعه شهری با ضریب تاثیر (0/473) بیشترین اثرات را بر افزایش جذابیت مقاصد با توجه به توسعه گردشگری در شهر تهران داشته­اند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی توریسم

فهرست منابع
1. حسینی، سید صادق. (1393). ارزیابی وضعیت آموزش راهنمایان گردشگری در ایران با رویکرد ارایه الگوی آموزشی در سطح دانشگاهی. مطالعات مدیریت گردشگری، 9(28): 115-144.
2. رادینگ، آلن، (1383)، مدیریت دانش، ترجمه محمد حسین لطیفی. تهران: انتشارات سمت.
3. رنجبر، زینت، شکری فیروزجاه، پری، جانباز قبادی، غلامرضا. (1400). سنجش میزان تاب‌آوری شهرهای ساحلی با تأکید بر نقش گردشگری نمونه موردی: شهرهای ساحلی غرب استان مازندران. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۲): 383- 412.
4. رنجبریان، بهرام؛ زاهدی، محمد، (1379)، برنامه ریزی گردشگری در سطح ملی و منطقه ای، دانشگاه صنعتی اصفهان.
5. طولابی‌نژاد، مهرشاد، پودینه، محمدرضا، طولابی‌نژاد، میثم، (1399)، گردشگری روستایی: مدیریت و بازاریابی، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
6. منظم اسماعیل‌پور، علی. (1400). تاثیر گردشگری بر کیفیت زندگی روستاهای سواحل دریای عمان. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۳): 381- 401.
7. Bakari, S. J. (2021). Challenges Facing Domestic Tourism Promotion-A case of Serengeti National Park-Tanzania. J Tourism Hospit. 3(3): 1- 16.
8. Dileep, M., (2019): Tourism, Transport and Travel Management, New York, Routledge. [DOI:10.4324/9781315151069]
9. Gómez, R. A. V., García, M. O., & Mejía, D. A. O. (2021). Tourism travel patterns and Mexican millennial women: a comparative study of their conditions and meanings. International Journal of Tourism Anthropology, 8(2), 107-128. [DOI:10.1504/IJTA.2021.116090]
10. Jacobsen, J. K. S., Iversen, N. M., & Hem, L. E. (2019). Hotspot crowding and over-tourism: Antecedents of destination attractiveness. Annals of Tourism Research, 76, 53-66. [DOI:10.1016/j.annals.2019.02.011]
11. Jensen, S. (2018), Is Growing Urban-Based Ecotourism Good News for the Rural Poor and Biodiversity Conservation. A Case Study of Mikumi, Tanzania, The Environmental Crunch in Africa, 4 (3): 113-135. [DOI:10.1007/978-3-319-77131-1_5] []
12. Lee, C. K. Kang, S. K. Long, P. and Reisinger, Y. (2010), Residents' perceptions of casino impacts: a comparative study, Tourism Management, 31 (2): 189- 201. [DOI:10.1016/j.tourman.2009.02.011]
13. Leiper, N. (1990), Tourism Systems: An Interdisciplinary Perspective. Massey University, Palmerston North, New Zealand.
14. Liang, T. C. Peng, S. H. (2017), Using Analytic Hierarchy Process to Examine the Success Factors of Autonomous Landscape Development in Rural Communities, Sustainability, 9 (5): 1- 17. [DOI:10.3390/su9050729]
15. Lundgren, J. (1982), The tourist frontier of Nouveau Quebec: Functions and regional linkages. Tourist Review, 37 (10): 10- 16. [DOI:10.1108/eb057856]
16. Mor, M., Fisher-Gewirtzman, D., Yosifof, R., & Dalyot, S. (2021). 3D Visibility Analysis for Evaluating the Attractiveness of Tourism Routes Computed from Social Media Photos. ISPRS International Journal of Geo-Information, 10(5), 1- 20. [DOI:10.3390/ijgi10050275]
17. Olubiyo, S. O., Obayelu, A. E. and Oriade, A. (2015), Unintended benefits of millennium development goals to a culturally embedded rural economy. European Scientific Journal, 11(13): 311- 320.
18. Oriade, A. and Robinson, P. (2017), Rural Tourism and Enterprise: Management, Marketing and Sustainability, London, UK. Printed and bound in the UK by CPI Group (UK) Ltd, [DOI:10.1079/9781780647494.0000]
19. Pinos Navarrete, A., & Shaw, G. (2021). Spa tourism opportunities as strategic sector in aiding recovery from Covid-19: The Spanish model. Tourism and Hospitality Research, 21(2), 245-250. [DOI:10.1177/1467358420970626]
20. Shidende, D., Kaijage, S., and Möbs, S., (2019). Towards Enhancing Tour Guide professionalism in Tanzania through a Tour Guide Portal, African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 8 (4):1-25.
21. Smaranda, C. Dragos, P. Marius, B. Fleseriua, C. (2014), Innovation-a useful tool in the rural tourism in Romania, Procedia - Social and Behavioral Sciences,148: 507-515. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.07.073]
22. Tussyadiah, I. P., Wang, D., Jung, T.H., and Dieck, M. C. (2018), Virtual reality, presence, and attitude change: Empirical evidence from tourism. Tourism Management, 66: 140-154. [DOI:10.1016/j.tourman.2017.12.003]
23. Winchell, D. G., and Koster. R. L. (2010), Introduction. The dynamics of rural change: A multinational approach. InD.G.Winchell, D. Ramsey, R. Koster, and G. M. Robinson (Eds.), Geographical perspectives on sustainable rural change (pp. 1-23).Brandon, Manitoba: Rural Development Institute.
24. Zwiers, S. Markantoni, M. and Strijker, D. (2016), The role of change- and stability-oriented place attachment in rural community resilience: a case study in south-west Scotland, Community Development Journal, 51 (4): 2- 20. [DOI:10.1093/cdj/bsw020]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)