دوره 8، شماره 19 - ( 2-1400 )                   جلد 8 شماره 19 صفحات 28-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taslimi A, Amirinia F, Mashhadi Karimi Z. Investigating the Meaning of “The Other” in Sartre’s Play No Exit and Modarresi’s Novel Yakolia va Tanhaei Ou with respect to Sartre’s Existentialism. Journal title 2021; 8 (19) :7-28
URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-1909-fa.html
تسلیمی علی، امیری نیا فاطمه، مشهدی کریمی زهرا. بررسی مفهوم «دیگری» در نمایش‌نامه دربسته‌ اثر سارتر و رمان یکلیا و تنهایی او اثر مدرسی از دیدگاه فلسفه وجودی سارتر. عنوان نشریه. 1400; 8 (19) :7-28

URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-1909-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، taslimy1340@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (3663 مشاهده)
از مطالعات فلسفی چنین برمی‏آید که در مقابل هستی برای خود، یک هستی دیگر به نام هستی برای دیگری وجود دارد؛ یعنی درحالی‏که به خود می‏اندیشیم، در وجود خود یک هستی دیگر می‏یابیم که وابسته به وجود من است. این مقاله قصد دارد تا پاسخی برای این پرسش­ بیابد: مفهوم دیگری با توجه به فلسفه وجودی در نمایش‏نامه دربسته اثر سارتر و یکلیا و تنهایی او اثر مدرسی به چه معنایی به­کار رفته است. با توجه به پرسش پیش­گفته، فرضیه نگارندگان تحقیق این است که مفهوم دیگری در دو اثر یادشده، به معنای هستی برای دیگری، یعنی هستی در برابر دیگران، است که عامل تعیین‌کننده و هدایت‌گر رفتار فردی در جامعه است. به‌منظور آزمایش فرضیه پژوهش، داده­ها به روش کتابخانه­ای از میان مجموعه­ای از آثار فلسفی و ادبی گردآوری شد و بررسی داده­ها به روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفت. در پایان، فرضیه نگارندگان تأیید و مشخص شد که مفهوم «دیگری» در فلسفه وجودی به‏درستی معنا شده‏ است.
 
واژه‌های کلیدی: دیگری، فلسفه وجودی، سارتر، مدرسی، هستی
متن کامل [PDF 1532 kb]   (812 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد ادبی

فهرست منابع
1. براون، استوارت (1382) صد فیلسوف قرن بیستم. ترجمه عبدالرضا سالار بهزادی. تهران: ققنوس.
2. بیمل، والتر (1381) بررسی روشنگرانه اندیشه‌های مارتین هایدگر. ترجمه بیژن عبدالکریمی. تهران: سروش.
3. تایچمن، جنی (1386) درآمدی بر فلسفه مدرن اروپایی. ترجمه ناهید احمدیان. آبادان: پرسش.
4. تسلیمی، علی (1383) گزاره‌هایی در ادبیات معاصر ایران (داستان): پیشامدرن، مدرن، پست‌مدرن. تهران: اختران.
5. جانسن، پال (1376) روشنفکران. ترجمه جمشید شیرازی. تهران: فرزان.
6. حسینی، رضا (1386) مکتب‌های ادبی. تهران: نگاه.
7. خاتمی، محمود (1384) جهان در اندیشه هایدگر. تهران: دانش و اندیشه معاصر.
8. خطاط، نسرین‌دخت و عیسی امن‌خانی (1387) «ادبیات و فلسفه وجودی (اگزیستانسیالیسم)». پژوهش زبان‌های خارجی. شماره 45: 47-64.
9. داد، سیما (1378) فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
10. دمهری، فرنگیس، مهناز مهرابی‌زاده هنرمند و امیرحسین یاوری (1389) «بررسی افسردگی و وسواس به‌عنوان پیشایند احساس گناه و اضطراب در دانشجویان دختر». زن ‌و فرهنگ. سال دوم. شماره 6: 25-36.
11. سارتر، ژان‌پل، آلبر کامو، گورکه لوکاچ (2536) ادبیات و اندیشه (مجموعه مقالات). ترجمه و گزیده مصطفی رحیمی. تهران: کتاب زمان.
12. سارتر، ژان‌پل (1376) اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمه‌ مصطفی رحیمی. تهران: نیلوفر.
13. سارتر، ژان‌پل (1377) دربسته (نمایش‌نامه‌ای در یک پرده). ترجمه ناصر غیاثی. تهران: بی‌جا.
14. سارتر، ژان‌پل (1381) نمایش‌نامه دربسته. ترجمه سعید عجم حسنی. تهران: مرغ آمین.
15. سارتر، ژان‌پل (1389) هستی و نیستی. ترجمه عنایت‌اللـه شکیبا. تهران: دنیای کتاب.
16. سارتر، ژان‌پل (1391) ادبیات چیست؟ ترجمه ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی. تهران: نیلوفر.
17. سپانلو، محمدعلی (1369) نویسندگان پیشرو ایران. تهران: آگاه.
18. صفارحیدری‌ثابت، حجت (1381) «انسان، آزادی و تربیت در فلسفه هستی». پژوهش‌نامه علوم انسانی و اجتماعی. سال دوم. شماره 6 و7: 255-281.
19. فراست، اس.ای. (1384) درس‌های اساسی فلاسفه بزرگ. ترجمه منوچهر شادان. تهران: بهجت.
20. کاپلستون، فدریک چارلز (1384) تاریخ فلسفه. جلد 9 (از مِن‌دو بیران تا سارتر). ترجمه عبدالحسین آذرنگ و سید محمود یوسف‌ثانی. تهران: علمی و فرهنگی.
21. کهون، لارنس (1381) از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم. گروهی از مترجمان. تهران: نی.
22. کین، سِم (1375) گابریل مارسل. ترجمه مصطفی ملکیان. تهران: گروس.
23. گرامی، غلام‌حسین (1388) «بررسی و نقد دیدگاه سارتر درباره ماهیت انسان». اندیشه نو دینی. سال پنجم. شماره 16: 79-108.
24. لاوین، ت.ز. (1386) از سقراط تا سارتر؛ فلسفه برای همه. ترجمه پرویز بابایی. تهران: نگاه.
25. ماتیوز، اریک (1378) فلسفه فرانسه در قرن بیستم. ترجمه محسن حکیمی. تهران: ققنوس.
26. مارسل، گابریل (1381) فلسفه اگزیستانسیالیسم. ترجمه شهلا اسلامی. تهران: نگاه معاصر.
27. مدرسی، تقی (1350) یکلیا و تنهایی او. تهران: نیل.
28. مصباح یزدی، محمدتقی (1372) آموزش فلسفه. جلد1. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل.
29. مک‌کواری، جان (1377) فلسفه وجودی. ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی. تهران: هرمس.
30. میرصادقی (ذوالقدر)، میمنت (1379) رمان‌های معاصر فارسی. تهران: نیلوفر.
31. میرعابدینی، حسن (1383) صدسال داستان‌نویسی. جلد1و2. تهران: چشمه.
32. نقیب‌زاده جلالی، میرعبدالحسین (1391) درآمدی بر فلسفه. تهران: طهوری.
33. واربرتون، نایجل (1382) آثار کلاسیک فلاسفه. ترجمه مسعود علیا. تهران: ققنوس.
34. ورنو، روژه؛ وال، ژان و دیگران (1372) نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست‌بودن. ترجمه یحیی مهدوی. تهران: خوارزمی.
35. هایدگر، مارتین (1386) هستی و زمان. ترجمه سیاوش جمادی. تهران: ققنوس.
36. یونسی، مصطفی، علی تدین‌راد (1388) «سیاست و اگزیستانسیالیسم: بررسی رویکرد هانا آرنت به مفهوم عمل». پژوهش سیاست نظری. دوره جدید. شماره 6: 125-95.
37. Bruno, S., Lutwak, N., & Agin, M. (2009) Conceptualization of guilt and the corresponding relationship to emotional ambivalence, self-disclosure, loneliness and alienation. Personality and Individual Differences, 47, 487- 491.
38. Day, L., & Maltby, J. (2005) Forgiveness and social loneliness. Journal of Psychology, 139, 553- 555.
39. Eisenberg, N. (2000) Emotion, regulation, and moral development. Annu. Rev. Psychol, 51, 665- 697.
40. Brown, Sruart (2001) One hundred twentieth century philosophers, trans by Abdoulreza Sālār Behzādi. Tehran: Qoqnoos.
41. Biemel, Walter (2000) Martin Heidegger's enlightening review. trans by Bijan Abdoulkarimi. Tehran: Soroush.
42. Copleston, Frederick (2007) Historuy of philosophy. Trans by Abd-Al Hossein Āzarang and Seyed Mahmoud Yousefsāni. V9. Tehran: Elmi va Farhangi.
43. Cahoone, Lawrence (2001) From modernism to postmodernism. Trans by a Goroup of translators. Tehran: Ney.
44. Dād, Simā (1999) Farhang-e estelahāt-e adabi. Tehran: Morvārid.
45. Demheri, Farangis, Mahnāz Mehrābi Zadeh_ye Honarmand and Amir Hossein Yāvari (2009) “Barresi-ye afsordegi va vasvās be onvān-e pishāyande ehsās-e gonāh va ezterāb dar dāneshjouyān-e dokhtar”. Zan va farhang. 2th year. No 6: 25-36.
46. Ferast.S.A. (2003) Basic Lessons of important philosophers. Trans by Manouchehr Shādān. Tehran: Behjat.
47. Gerāmi, Gholām Hossein (2008) “Barresi va naghd-e didgāh-e Sartre darbāre-ye māhiyat-e ensān”. Andishe-ye no-e dini. 5th year. No 16: 79-108.
48. Heidegger, Martin (2006) Existence and time, trans by Siāvoush Zamāni, Tehran: Qoqnoos.
49. Johnson, Paul (1997) Intellectuals, trans by Jamshid Shirāzi. Tehran: Forouzān.
50. Keen, Sam (1995) Gabriel Marcel. Trans by Moustafā Malekiān. Tehran: Garoos.
51. Khātami, Mahmoud (2003) Jahān dar andishe_ye Heideyger. Tehran: dānesh va andishe-ye moāser.
52. Khatāt, Nasrin Dokht and Isa Amankhāni (2007) “Adabiyāt va falsafe-ye vojoudi (Existentialism)”. Pazhohesh-e zabān-haye khāreji. No 45:47-64.
53. Lavine.T.Z. (2006) From Socrates to Sartre: philosophy for all. Trans by Parviz Babaei. Tehran: Negāh.
54. Matthews, Eric (1999) French philosophy in twenthieth century. Trans by Mohsen Hakimi.Tehran. Qoqnoos.
55. Marcel, Gabriel (2000) Philosophy of existentialism. Trans by Shalā Eslāmi.Tehran: Negāh Moāser.
56. Modarresi, Taghi (1970) Yakolia va tanhāee-e ou. Tehran: Nil.
57. Mesbāh Yazdi, Mohammad Taghi (1993) Âmouzesh-e falsafe. V1. Tehran: Sāzmān-e Tablighāt-e Islāmi: sherkat-e chāp va nashr-e beinolmelal.
58. Macquarrie, John (1997) Philosophy of Existentialism. Trans by Saeid Hannaei Kashani. Tehran: Hermes.
59. Mir Sadeghi (Zoualghadr) Meymanat (1997) Romān-hāye Moāser-e farsi. Tehran: Niloufar.
60. Mir Abedini, Hassan (2003) Sad sāl dāstān-nevisi. V1&2. Tehran: Cheshmeh.
61. Naghibzade Jalali, Mir Abdoual Hossein (2011) Darāmadi bar falsafe. Tehran: Tahoori.
62. Sartre Jean Paul, Albert Camus, Gorky lukach (1977) Literature and tought (collection of articles). Trans by Moustafā Rahimi. Tehran: Ketāb Zamān.
63. Sartre, Jean Paul (1997) Existentialism and originality of human. Trans by Moustafā Rahimi. Tehran: Niloufar.
64. Sartre, Jean Paul (1998) No Exit (one-act play). Trans by Nāser Ghiāsi. Tehran: unknown pub.
65. Sartre, Jean Paul (2003) No Exit. Trans by Saeid Ajam Hassani. Tehran: Morgh-e Âmin.
66. Sartre, Jean Paul (2009) What is literature? Trans by Abolhasan Najafi and Moustafā Rahimi.Tehran: Niloufar.
67. Sartre, Jean Paul (2010) Being and Nothingness. Trans by Enāyāt Allāh SHakibā. Tehran: Donyā-ye Ketāb.
68. Sepānlou, Mohammad Ali (1990) Nevisandegān-e pishrou-e Iran. Tehran: Agah.
69. Saffār Heydari, Hojjat (2000) “Ensān, Âzādi va tarbiyat dar falsafe-ye hasti”. Pazhouheshnāme-ye ouloum-e ensāni va ejtemāee. 2th year, No 6,7: 255-281.
70. Seyyd Hosseini, Rezā (2003) Maktab-hāy-e adabi. Tehran: Negāh.
71. Teichman, Jenny (2005) An Introduction to Modern European Philosophy, Trans by Nāhid Ahmadiyān. Ābādān: Porsesh.
72. Taslimi, Ali (2002) Gozārehāyee dar adabiyāt-e moāser-e Iran (dāstān): Pishā-Modern, Modern, Post Modern. Tehran: Akhtarān.
73. Warburton, Nigel (2000) Classics of philosophy. Trans by Masoud Ouliā.Tehran: Qoqnoos.
74. Verneaux, Roger, Jean wall (1993) A look at phenomenology and the philosophies of existentialism, trans by Yahyā Mahdavi. Tehran: Khārazmi.
75. Younesi, Moustafā, Ali Tadayon Rād (2008) “Siyāsat va Existentialism: barresi-ye roykard-e Hannah Arent be mafhoum-e amal”. Pazhouhesh-e siyāsat-e nazari. No 6: 95-125.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات و تحقيقات ادبی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Literary Studies

Designed & Developed by : Yektaweb