XML English Abstract Print


1- ، ehsan.zarian@gmail.com
چکیده:   (625 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر القای کلیشه جنسیتی بر عملکرد چابکی دختران در حضور  تکلیف ثانویه شناختی بود. روش: در پژوهش حاضر 14 نفر از دانش آموزان مشغول به تحصیل در هنرستان تربیتبدنی در این پژوهش شرکت داشتند. این افراد تکلیف چابکی ششضلعی را در چهار وضعیت مختلف تحقیق با فاصله زمانی 20 دقیقه ای بین هر وضعیت اجرا کردند. یافتهها: یافتههای تحلیل واریانس با اندازه های مکرر نشان داد که بین وضعیت های مختلف تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد. با ارائه تکلیف ثانویه میزان سختی ادراکشده افزایش و با القای کلیشه کاهش یافت و متناسب با میزان سختی ادراکشده عملکرد چابکی نیز نسبت به وضعیت های دیگر تغییر معنادار مثبتی داشت(P<0.001). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که القای کلیشه جنسیتی باعث بهبود عملکرد میشود و ارائه تکلیف ثانویه نیز عملکرد را دچار اختلال میکند. همچنین مشخص شد که القای کلیشه مثبت باعث تعدیل اثرات مخرب تکلیف ثانویه  می شود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر کلیشه جنسیتی می تواند در شرایط مسابقه و حساس اختلال عملکرد ناشی از ارائه تکلیف ثانویه را تعدیل کند.  مربیان می توانند از القای کلیشه جنسیتی مثبت، برای حذف اثرات مخرب تکلیف ثانویه استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: تکلیف ثانویه، کلیشه جنسیتی، چابکی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1402/6/14 | پذیرش: 1403/6/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb